Het marktaandeel van online verkopen van marketplaces zoals Amazon, Marktplaats en Bol.com stijgen gigantisch. Iedere dag kiezen meer handelaren ervoor om hun producten aan te bieden op externe platformen. Soms als aanvulling op bestaande verkoopkanalen, soms zelfs als hun belangrijkste verkoopkanaal. En hoewel het verkopen via deze platformen voor sommige branches en producten prima werkt – je zal ons nooit horen zeggen dat je er geen gebruik van moet maken – zijn dit 6 redenen waarom je als B2B verkoper altijd een eigen webwinkel zou moeten hebben, en niet te afhankelijk wilt zijn van externe marketplaces.
De meest voor de hand liggende reden om je eigen webwinkel altijd op nummer 1 te zetten zijn de commissies die je afdraagt aan de externe platformen. Er is namelijk altijd iemand die een deel van jouw winst afsnoept. Wanneer je deze commissies incalculeert en de verkopen via marketplaces niet zorgen voor het grootste deel van de omzet, is er niet zoveel aan de hand. Maar wanneer dit wel zo is, heb je een groot probleem wanneer een platform haar commissies verhoogd.
Veel mensen onderschatten het risico van afhankelijkheid van één niet eigen platform. Ze denken dat platformen te groot zijn om ooit om te vallen of dat de genoemde commissies nooit verhoogd zullen worden. Een voorbeeld van waar die denkwijze voor problemen zorgt zien we in de recente wijzigingen in de gebruikersvoorwaarden van YouTube. Wanneer content dat gepubliceerd wordt op dat platform gericht is op kinderen onder de 13 jaar, is het onmogelijk om gepersonaliseerde advertenties in te zetten, comments te plaatsen, video’s op te slaan of meldingen te sturen. Het betekent het einde van veel succesvolle YouTube kanalen, ook voor kanalen die gericht waren op volwassenen.
Hoe dat zit? De nieuwe regels gelden ook voor content die dan misschien wel gericht is op volwassenen, maar wel onderwerpen als gaming, miniatuur auto’s, treinen en ander ‘speelgoed’, lego, comics en tekenfilms behandelen. De kleinste indicatie dat content misschien bedoeld is voor kinderen, zorgt ervoor dat het hele kanaal op die manier behandeld wordt.
Wanneer jij een eigen webwinkel hebt, ben je in staat via jouw eigen kanaal de waarden van jouw bedrijf ‘uit te ademen’. Je kunt het verhaal, de waarden, missie en visie van jouw bedrijf niet alleen uitdragen in tekst en beeld, maar ook in design en interface. Je maakt van jouw webwinkel dat kleine stukje internet dat speciaal is gemaakt voor jouw doelgroep en klanten. Uiteraard is dat allemaal niet mogelijk op een generiek platform waar het op een bepaalde manier, of helemaal niet is.
In het verlengde van het kunnen bouwen van een merk zijn de klanten op jouw webwinkel daadwerkelijk jouw klanten, terwijl klanten via marketplaces zich meestal een klant van die marketplace voelen. Ze hebben niet het gevoel iets bij jou gekocht te hebben, maar bij de meest relevante optie van bijvoorbeeld Bol.com. Dat is jammer, want terugkerende klanten kosten gemiddeld 5x minder.
Op een marketplace wordt je zichtbaarheid altijd vergezeld met de zichtbaarheid van concurrenten en daarmee de druk om extra op te vallen tussen deze concurrenten. Dat is fijn als je duidelijk de goedkoopste bent omdat de meeste marketplaces resultaten sorteren op basis van prijs. Maar als jij niet de goedkoopste bent maar wel bijvoorbeeld het beste product of de beste service hebt, is dit natuurlijk zwaar nadelig.
Wat natuurlijk ook niet mogelijk is op marketplaces, is het aanbieden van speciale opties en op maat gemaakte producten. Als je op een generiek platform werkt, zul je nooit relevant kunnen zijn voor klanten die iets speciaals zoeken. Daarnaast zijn ze ook niet in staat om een offerte aan te vragen in plaats van een directe aankoop, wat onderhandelingen over aanpassingen en volumes onmogelijk maakt. Wanneer je een eigen platform hebt, maken offerte modules (zoals die van onszelf!) je leven als B2B ondernemer een stuk makkelijker omdat je gemakkelijk kunt onderhandelen met potentiële klanten.
We hebben niets tegen marktplaatsen. Sterker nog, we denken dat een geweldige aanvulling kunnen zijn op je bestaande verkoopkanalen. Amazon, om er maar een te noemen, is een grote naam en heeft miljoenen bezoekers waardoor jij de mogelijkheid hebt om een hele nieuwe groep te bereiken. We denken alleen dat je niet volledig afhankelijk moet willen zijn van een platform dat niet van jezelf is. Zoek jij nog een partner in E-commerce? Wij bouwen complete, moderne en prachtige webwinkels!